De câțiva ani, în vitrinele sau în stațiile cu carburanți a apărut un produs nou. E frumos colorat cu albastru, iar pe bidon sau pe pompa respectivă scrie AdBlue. Dar ce este AdBlue și care a fost motivul pentru care a fost inventat? Îți răspund imediat la câteva întrebări referitoare la AdBlue.
AdBlue este o marcă înregistrată și este o soluție apoasă formată din uree de înaltă puritate și apă deionizată. Ureea este obținută sintetic din amoniac și CO2, iar soluția generală denumită AdBlue este folosită la vehiculele echipate cu un sistem de tratare a gazelor de evacuare de tip SCR (selective catalytic reduction, reducere catalitică selectivă).
În momentul apariției, soluția era folosită, în general, de camioane și autobuze. Ulterior, tehnologia a fost introdusă și pe autoturisme.
Cu ajutorul substanțelor din AdBlue, circa 85% din oxizii de azot rezultați în urma gazelor de evacuare ale motoarelor care funcționează cu motorină (atenție, cu motorină, nu și cu benzină). Astfel, în urma tratării gazelor cu această substanță, în aer vor fi eliminate mai puțini oxizi de azot, componentă extrem de periculoasă pentru plămâni.
Cum funcționează mai exact AdBlue? Această substanță este injectată pe sistemul de evacuare înaintea catalizatorului SCR și după motor. În momentul în care țeava de evacuare se încălzește, AdBlue se descopune în amoniac și dioxid de carbon, iar oxizii de azot (NOx) intră în reacție chimică cu amoniacul. În urma acestei reacții, totul se transformă în azot inofensiv și apă.
În general, rezervorul de AdBlue variază între 8 și 25 de litri, iar dacă uiți să-l reumpli, există mai multe variante. În primul rând, mașina va emite o serie de avertisemente cu privire la cantiatea redusă de AdBlue din rezervor. În cazul în care acesta se termină, performanțele motorului vor scădea, iar ulterior, există șanse ca motorul să nu mai pornească.
În cazul în care te gândești la temperaturile reci, îți spun să nu-ți faci griji. Chiar dacă soluția de AdBlue îngheață la -11 grade Celsius, producătorii au integrat un sistem automat de încălzire al rezervorului. Astfel, sistemul de tratare a gazelor de eșapament cu această soluție pe bază de uree va funcționa în parametri de top în maximum 20 de minute de la pornirea motorului.