Ce este diferențialul?

Sunt convins că dacă ți-ai petrecut o parte din timp prin dreptul service-urilor auto, ai auzit, măcar o dată cuvântul diferențial. Dar te-ai întrebat vreodată ce e acela un diferențial? Și aici nu vorbesc cu cei care știu despre componentele mecanice ale unei mașini, ci cu cei care nu sunt atât de pasionați.

Ei bine, diferențialul este o componentă mecanică pe care producătorii o integrează în lanțul cinematic al mașinii. Diferențialul are mai multe roluri, în funcție de locul în care este amplasat: transmite puterea la roți, dictează demultiplicarea finală a transmisiei și permite mișcarea roților axei pe care a fost montat cu viteze diferite. 

Ce caută un diferențial în mașina ta? În primul rând, o astfel de componentă permite mașinii să ia virajele. Cum așa? E simplu, în momentul în care virezi, roata din afara virajului va avea de parcurs un drum mai lung decât cea de pe interior. Dacă mișcarea s-ar transmite direct, iar roțile ar fi solidare la mișcarea de rotație, mașina ar tine să ruleze tot timpul drept. Practic, o senzație mare de subvirare (știi termenul ăsta, dar știi și fenomenul pentru că ți l-am explicat într-un articol anterior). De asemenea, în aceleași condiții, pentru realizarea virajului ar avea loc o serie de solicitări suplimentare mari asupra anvelopelor și a elementelor mecanice. 

Dar noroc cu diferențialul care preia mișcarea de rotație a arborelui din cutia de viteze și o repartizează către roțile motoare, astfel încât să egalizeze vitezele în funcție de nevoi. 

În funcție de cât de performante sunt și de caracteristicile mecanice, diferențialele se împart în mai multe categorii. 

Cel mai cunoscut diferențial pus pe mașinile de serie este cel cu alunecare limitată. Este o soluție simplă și poate transmite cuplul către roata cu aderență mai mare astfel încât mașina să nu patineze în gol. Totuși, din cauza construcției simple, cuplul nu este transferat cu un control foarte precis, iar în interiorul său va existat tot timpul o frecare în momentul în care turația roților motoare este chiar și cu puțin diferită. 

Un diferențial bun este cel autoblocant. Îl vei găsi, în general, pe mașinile de competiție și pe cele cu performanțe sportive ridicate. Ce face el? Nu doar că minimizează efectele pierderii cuplului în momentul în care o roată patinează, dar permite virarea normală a mașinii în timp ce are loc această pierdere a aderenței. 

Diferențialul Torsen este un alt produs folosit des în producția de serie. Poate fi pus atât pe axele, cât și între punți și este alegerea potrivită mai ales pentru mașinile cu roți  motrice față. Marea problemă o constituie costul ridicat, motiv pentru care nu toți producătorii își permit să îl instaleze pe mașini. 

Un alt diferențial cunoscut este cel Haldex. Se folosește cu precădere ca mecanism interaxial și pe SUV-uri. Practic, cuplajul Haldex este un ambreiaj cu mai multe discuri comandat electronic printr-un actuator hidraulic care asigură cuplarea arborilor de intrare și ieșire.