Probabil ai auzit și tu până acum de fenomenul numit gheață neagră. De ce se numește așa? E foarte simplu. Gheața care se formează la nivelul asfaltului are o grosime mică, iar acest lucru înseamnă că e și transparentă. Astfel, culoarea pe care ochiul uman o vede va fi cea a asfaltului, drept urmare, se poate confunda cu luciul asflatului.
Gheața neagră are la o bază o ploaie scurtă, o umiditate ridicată sau un mic pârâiaș format ca urmare a topirii zăpezii de pe marginea asfaltului. Dimineața, seara sau în timpul nopții apare, cel mai des, acest fenomen, întrucât în timpul zilei - datorat și traficului - temperatura e mai mare și aceasta se topește. Podurile sunt locurile în care gheața neagră mai poate apărea, întrucât suprafața de rulare e mai rece datorită aerului care circulă atât pe pod, cât și pe sub pod, dar și datorită eficienței termice scăzute a acestuia.
Cum poți identitifica gheața neagră? Cel mai ușor ar fi să privești cu atenție suprafața respectivă, iar dacă luciul este clar și zona pare mult mai netedă, atunci e pe tronsonul respectiv a apărut acest tip de gheață. Noaptea e cumva mai dificil de urmărit fenomenul.
Și totuși, cum faci să rămâi în siguranță în astfel de condiții? Cel mai simplu ar fi să reduci viteza de rulare și să ai o distanță cât mai mare față de mașina din față. Sunt cele mai simple metode pentru a scăpa de un posibil accident.
De asemenea, înaintea podurilor sau a zonelor umbrite, încearcă să reduci viteza dinainte. Nu frâna brusc după ce ai urcat pe pod. Există șanse ca acolo să se fi format deja gheață neagră, iar frâna ta bruscă să genereze un derapaj. Dacă ai viteză redusă și o distanță corespunzătoare față de mașina din față, poți testa și frânele să vezi dacă suprafața pe care rulezi e acoperită cu gheață. Doar că ține minte să nu apeși frâna brusc. Sigur, viteza mică de deplasare probabil că îți va permite să controlezi mașina în continuare, dar asta nu e o certitudine. În plus, cel aflat în spatele tău sigur n-are cum să știe că tu vrei să faci o frânare de urgență pe pod. Și e posibil să te lovească.
Nu în ultimul rând, încearcă să nu schimbi brusc direcția de rulare. Prin acest procedeu doar vei destabiliza mașina și vei ajunge iar într-una dintre situațiile descrise mai sus.
În cazul în care parcurgi o distanță mare, iar pe asfalt continuă să fie gheață neagră, cel mai sigur ar fi să oprești într-un loc sigur și să aștepți până la intervenția drumarilor. Un strat de soluție de dijivrare și aderența drumului se schimbă rapid.
Foto - pixabay