Într-un articol anterior ți-am povestit despre modul în care să alegi bateria potrivită mașinii tale. Ți-am spus că odată cu apariția sistemelor mult mai inteligente de asistate și siguranță, dar și a tehnologiilor de bord care folosesc ecrane mari, bateriile auto au evoluat.
Acum, pe piață vei găsi baterii de tip AGM și EFB/AFB, fiecare dintre acestea fiind dedicate unor categorii diferite de mașini. Dar ce nu ți-am spus atunci este când trebuie schimbată bateria auto. Sau cum îți dai seama că ea trebuie înlocuită.
În general, bateriile auto sunt garantate de producător pentru o perioadă de 3 ani. Asta înseamnă, că în cele 36 de luni, bateria ar trebui să funcționeze fără probleme, iar caracterisiticile ei n-ar trebuit să se degradeze masiv. Totuși, în funcție de modul în care utilizezi mașina, durata de viață a bateriei poate să scadă. Cel mai simplu mod prin care distrugi o baterie este acela în care faci drumuri scurte și dese. Iar dacă mai adaugi și ceva temperaturi scăzute, dezastrul este unul clar.
În general, o baterie nu va ceda de pe o zi pe alta. Sunt câteva semne pe care le vei putea observa și vei putea preveni un incindent legat de baterie.
În principiu, atunci când bateria este defectă, motorul nu va mai porni, dar cum ziceam și mai sus, există câteva semne pe care le poți urmări. Primul, și poate cel mai simplu de interpretat, este cel în care, dimineața, motorul mașinii pornește mai greu. Nu mai pleacă la sfert, așa cum ești obinuit să spui, iar după ce apeși butonul de Start/Stop sau învârți cheia în contact, auzi cum electromotorul se chinuie puțin.
Al doilea factor, ușor observabil, constă în puterea farurilor. Dacă în momentul în care pornești mașina, lumina farurilor va fi slabă, iar imediat după ce ai accelerat să pleci de pe loc vei observa o schimbare în gradul lor de iluminare, atunci e clar că bateria ta va trebui schimbată curând.
Un alt factor pe care îl poți observa e atunci când claxonezi: o baterie aflată pe final de viață va genera un sunet mult mai slab și mai șters al claxonului.
Pentru a evita problemele descrise mai sus, îți recomand ca atunci când mergi în service să faci revizia, discută cu mecanicul să verifice și bateria. Procesul nu durează mult, nu adaugă costuri suplimentare mari, și te poate scăpa de un viitor apel la o firmă de tractări.
După alegerea bateriei potrivite, în funcție de mașina pe care o ai, fie o poți monta chiar tu (nu uita că vechea baterie trebuie dusă la un centru de reciclare/colectare), fie vei merge într-un service autorizat. Dacă mașina are componente electrice și electronice care nu ar trebui să rămână fără energie în momentul înlocuirii, schimbul trebuie făcut neapărat de cineva care știe procedura.