Propunere: limitatoare de viteză pentru toate mașinile noi

Uniunea Europeană a propus un nou proiect care vizează siguranța mașinilor. Încă de la început trebuie să reții că este vorba despre un proiect și nu despre o lege, ceea ce înseamnă că încă nu s-a luat o decizie finală.

Acum că am lămurit partea aceasta, să vă și spun despre ce este vorba.

Uniunea Europeană vrea ca mașinile noi să fie echipate cu sistemul Intelligent Speed Assistance, adică o tehnologie care să aibă grijă ca vehiculul condus să nu depășească viteza legală impusă pe sectorul de drum pe care rulează. Altfel spus, pe indicator scrie 130 km/h, viteza maximă a mașinii va fi de 130 km/h.

Aceasta va fi setarea de bază a mașinii, însă utilizatorul o va putea dezactiva.

Pentru moment, Intelligent Speed Assistance va fi aplicat doar pe modelele lansate după 6 iulie 2022 (atenție, lansate nu produse). În plus, mașinile lansate până la această dată vor trebui să-l adopte până în iulie 2024. Ca să înțelegi mai simplu: dacă vei cumpăra o mașină care deja a fost lansată până la acea dată, de exemplu noua generație Dacia Sandero, sistemul trebuie introdus până în iulie 2024. Dacă vei cumpăra viitorul Dacia Duster, model pe care probabil îl vom vedea în 2024, atunci acesta va fi echipat din fabrică cu sistemul respectiv.

De ce insistă UE pentru introducerea unor noi sisteme de siguranță obligatorii? Pentru că toate studiile realizate au scos la iveală că viteza excesivă rămâne unul dintre factorii care duc la apariția accidentelor. Conform Uniunii Europene, prin introducerea acestui sistem vor fi reduse coliziunile cu 30%, iar rata deceselor ar urma să scadă cu 20%. UE și-a propus ca rata deceselor să ajungă la zero până în 2050.

Împreună cu restul sistemelor de siguranță, ISA ar putea preveni 140.000 de accidente rutiere grave până în 2038.

Așa cum ziceam și mai sus, respectivul sistem va fi activat, însă șoferul îl va putea dezactiva. În plus, atunci când acesta este activ, iar șoferul apasă brutal pe accelerație, sistemul se va dezactiva. Mașina va considera că șoferul se angajează într-o depășire și îi va permite acest lucru.

În viitor, Uniunea Europeană va introduce și alte sisteme obligatorii. Printre ele se numără un fel de cutie neagră a mașinii, semnale pentru oprirea de urgență, detectoare pentru oboseală și chiar și un sistem care să poată măsura nivelul alcoolemiei din aerul expirat.

Foto - Pixabay