Ai petrecut săptămâni întregi sau poate chiar și luni până să-ți alegi mașina cea nouă. Ai mers la cel mai apropiat dealer, ai testat-o, iar mai apoi ai negociat pentru prețul ei. Mai mult, te-ai ocupat și de actele Rabla sau Rabla Plus, ca să obții un preț cât mai bun.
Și când să te pregătești să semnezi actele, dealerul îți spune că timpul de livrare trece de 6 luni. Sau poate 9 luni. Iar în momentul ăla parcă ești dispus, cumva, să renunți la tot efortul de până atunci și să nu mai cumperi o mașină nouă.
Lunile se scurg, iar mașina ta încă n-a ajuns pe linia de producție. Te panichezi, suni la dealeri și afli că o să întârzie și mai mult decât era planificat inițial.
Dar cum s-a ajuns ca acum, industria auto să aibă termene de livrare care se întind și pe un an?
Totul a pornit din 2020, anul în care pandemia de coronavirus a cam blocat planeta. În momentul în care mai toate statele lumii au intrat în lockdown, același lucru s-a întâmplat și cu uzinele. Producătorii au oprit asamblarea, dar au și anulat o parte dintre contractele pe care le aveau în desfășurare. De cealaltă parte, lumea aflată în case s-a orientat către echipamentele electronice care să le facă viețile mai plăcute. Și uite asa, microcipurile, componentele fără de care nu prea pot exista nici mașinile moderne și nici produsele electronice au devenit un punct extrem de important pentru cele două industrii.
Odată cu revenirea din lockdown, producătorii au redeschis fabricile, doar că, furnizorii de microcipuri aveau contracte mari în derulare cu cei care producea electronice. Și uite așa, au fost puși în așteptare. Criza microcipurilor a apărut în prima parte a anului trecut și este prezentă și acum.
Pe parcusul acestui an și jumătate am tot văzut diverse metode prin care producătorii auto au prioritizat microcipurile. Fie au vândut mașini fără anumite componente electronice - pe care le-au instalat ulterior - fie și-au axat producția pe modelele pe care vor să le scoată în față. Iar aici fac referire la cele electrice. În același timp, producătorii de componente auto cu tradiție din Europa au anunțat că pun bazele unor uzine de microcipuri pe Bătrânul Continent. Doar ca să mai suplimenteze din oferta pe care acum o găsești în proporție foarte mare în țările asiatice. Desigur, mai durează până să vedem acele fabrici, iar criza microcipurilor încă e în desfășurare. Analiștii spun că s-ar putea încheia spre finalul anului, însă specialiștii anumitor constructori anunță că ea se va prelungi și în 2023.
Dar pe parcursul anului a mai apărut un factor care a influențat piața auto europeană: războiul declanșat de Rusia în Ucraina. Țara vecină cu România producea cablaje pentru mulți constructori europeni, iar uzinele acelea n-au mai funcționat. Producătorii s-au reorientat rapid pentru a se aproviziona din alte locuri, însă nici acele companii nu pot oferi pe cât se cere. Totodată, în Rusia erau extrase o serie de metale importante pentru industria auto, dar cei care avea contracte acolo au încetat. Fie din respect pentru Ucraina, fie la presiunea socială.
Nu în ultimul rând, timpul de așteptare pentru o mașină nouă a crescut din cauza cererii mari. În timpul pandemiei s-au economist destul de mulți bani, iar la încheierea restricțiilor mulți au ales să-i investească în mașini.
Apariția pandemiei, creșterea cererii și războiul din Ucraina sunt unele dintre cele mai importante 3 motive pentru care mașina ta cea nouă are termene de livrare care ajung chiar și la 9-12 luni.
Foto - pixabay