Sunt convins că ai auzit până acum de programele Rabla și Rabla Plus. Acestea au fost gândite pentru înnoirea parcului auto prin oferirea unui bonus la achiziționarea unei mașini noi în cazul casării unui autoturism vechi.
Și totuși, o parte dintre cei care au mașini vechi și nu le mai folosesc și-ar dori să le caseze, dar fără să cumpere o alta nouă. Pentru a acoperi cumva și acest segment de public, ministrul Mediului a anunțat la finalul anului trecut posibilitatea apariției unui program care să implice doar casarea mașinii, nu și achiziționarea uneia noi.
Între timp, autoritățile au pus la punct proiectul, iar recent, Laurențiu Neculaescu, președintele Administrației Fondului pentru Mediu, a anunțat că în luna septembrie va fi lansat "Programul privind casarea autovehiculelor uzate prin care este țintită scoaterea din uz a maşinilor mai vechi de 15 ani".
Ce înseamnă asta? Că dacă ai acasă o mașină veche de care vrei să scapi o poți casa, iar autoritățile îți vor da 3.000 de lei. Jumătatea din această sumă va fi suportată de bugetul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), iar cealaltă jumătate va fi suportată din bugetul local al fiecărui UAT participant.
„Acest program a rezultat în urma angajamentului României prin PNRR că până în 2026 vom casa un număr de 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani. Este un program prietenos cu mediul, dar nu ştiu cât de prietenos cu bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, în sensul că noi vom acorda o primă de casare a unei maşini mai vechi de 15 ani sau cu o normă de poluare Euro 3 sau mai jos de Euro 3. Această primă de casare va fi de 3.000 de lei, din care 1.500 de lei suportă AFM, iar 1.500 de lei vor trebui suportaţi din bugetul propriu al fiecărei unităţi administrativ-teritoriale”, a declarat Laurențiu Neculaescu.
În acest program vor aplica administrațiile locale, iar în funcție de populație vor fi distribuite și finanțările. Astfel, la o unitate administrativ teritorială (UAT) cu o populație de până la 1.000 de locuitori vor fi acordate finanțări pentru casarea a maximum 100 de vehicule uzate. Pentru o UAT cu 1.001 - 5.000 de locuitori va fi distribuit buget pentru 500 de autovehicule utilizate, iar pentru o UAT cu populație între 5.001 și 10.000 de locuitori vor fi puse la dispoziție bani pentru casarea a 1.000 de vehicule uzate.
5.000 de mașini uzate, pentru UAT cu populație între 10.001-50.000 de locuitori, 20.000 de autovehicule uzate pentru o UAT cu populație între 50.001-200.000 de locuitori și 50.000 de autovehicule uzate pentru o UAT cu populație mai mare de 200.001 locuitori.
Conform reprezentantului AFM, programul ar urma să înceapă în luna septembrie, însă doar acolo unde autoritățile locale își vor permite să suporte jumătatea din suma de 3.000 de lei pe care o va primi persoana care casează mașina fără să cumpere o alta nouă.
Foto - pixabay