Schimbul de anvelope de iarnă

Toamna a început să-și intre în drepturi. Dacă la câmpie, temperaturile încă n-au scăzut atât de mult, în zonele de deal și de munte, noaptea a cam început să strângă (așa cum spun bătrânii). Ce e de făcut în acest caz. Anvelopele de vară și-au făcut datoria din plin la temperaturi ridicate, dar odată cu scăderea gradelor din termometre, e timpul să iei atitudine.

Știu că ești convins că acestea nu vor fi ultimele zile călduroase, dar ești gata să riști totul doar mergând pe această idee. În funcție de cât de mult folosești mașina, dar mai ales perioada din zi în care rulezi, cred că ar fi momentul să mergi să schimbi anvelopele de vară cu cele de iarnă.

Acum, să trecem prin câteva lucruri interesante. Dacă locuiești într-o zonă de deal sau munte, sunt convins că ai observat deja că dimineața sau pe înserate, temperaturile sunt mici. Sub 7 grade Celsius. Iar producătorii de anvelope și specialiștii spun că la sub 7 grade Celsius, anvelopele de vară nu mai sunt eficiente. Aici, intervin anvelopele de iarnă. Acesta din urmă au în componență elemente care fac ca frânarea și aderența să fie bune la temperaturi mici. Asta, pe lângă faptul că acestea au o formă a căii de rulare care permite mersul prin zăpadă.

Dacă folosești mașina dimineața și seara, când temperaturile sunt încă mici, atunci n-ar fi rău să iei în calcul ca în următoarele două săptămâni să mergi să pui anvelopele de iarnă. Nu doar că vei scăpa de aglomerația din service, aglomerație care se formează la scurt timp de la prima zăpadă.

În al doilea rând, la sub 7 grade Celsius, frânarea cu anvelope de iarnă este mult mai eficientă. Iar acest lucru se traduce prin siguranță, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

În al treilea rând, dacă planifici un drum printre munți, atunci n-ar strica să te uiți peste starea șoselei pe care vrei s-o traversezi. S-a întâmplat de nenumărate ori ca șoselele să fie blocate ore în șir din cauza unor șoferi care au ignorat vremea și au continuat să ruleze pe o suprafață alunecoasă cu anvelope de vară.

Din punct de vedere legislativ, ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publibe prevede reținerea certificatului de înmatriculare (sau a dovezii înlocuitoare) în cazul în care vehiculele nu sunt echipate cu anvelope de iarnă atunci când circul pe drumuri publice acoperite cu zăpadă. Ți-am pus în vedere și acest lucru, ca să știi ce te așteaptă în cazul în care ești convins că anvelopele tale de vară provoacă daune pe un drum acoperit cu zăpadă.

Iar dacă nu mă crezi că zăpada a căzut deja în zonele de munte, atunci o să-ți spun un sigur lucru: caută pe Google site-ul camerelor web instalate la Bâlea Lac de pe Transfăgărășan. S-ar putea să rămâi cu gura căscată de cantitatea de zăpadă căzută.

În cazul în care ai anvelope all-season, atunci temperaturile mici nu-ți vor face la fel de mult rău ca în cazul în care ai avea pneuri de vară. În plus, conform legii, dacă anvelopele sunt marcate cu elemente corespunzătoare, ele pot fi folosite și în anotimpul rece.