Sistemele active de siguranță (Active Safety Systems): care sunt acestea și cum funcționează

Technologia de siguranță activă poate preveni accidente sau, cel puțin, ajută la reducerea intensității impactului în situații de urgență. În acest sens, numeroase sisteme de siguranță monitorizează constant performanța și împrejurimile vehiculului.

Sistemele active din autovehicul oferă șoferului control crescut în situații periculoase. Simplu spus, aceste sisteme evită sau atenuează un accident înainte de impact, aceastea sunt cunoscute și sub forma de caracteristici ’primare’ de siguranță.

Primul ”val” de Siguranță Activă
Primele tehnologii de sisteme active sunt echipate pe majoritatea autovehiculelor private și comerciale în circulație. Aproximativ 80-90% din mașinile care circulă în Europa sunt deja echipate cu tehnologii precum:

 

Anti-lock braking system (ABS)

Sistemul de ABS ajută în prevenirea blocării roților unui vehicul în momentul în care se aplică o frânare bruscă și puternică, oferind conducătorului mai mult control asupra mașinii.

 

 

 

Electronic stability control (ESC)

Sistemul ESC ajută conducătorul mașinii să rămână în control, fără ca aceasta să derapeze în timpul virării. Tehnologia ESC poate activa automat sistemul de frânare pentru a ajuta mașina în direcția dorită.

 

 

Al doilea ”val” de Siguranță Activă

Azi, introducerea unor noi măsuri de sisteme active a adus posibilitatea de a implementa tehnologii de ultimă generație, precum: camere, senzori de bord, radare, GPS și lasere.

Acest ”val” este în constantă formare, unii producători de auto pe piață având tehnologii mai avansate decât alții, însă, majoritatea lor au implementat următoarele sisteme active:

 Autonomous emergency braking (AEB)

Sistemul AEB – Frânare Automată de Urgență – acționează sistemul de frânare în cazul în care o coliziune este iminentă iar șoferul nu acționează (sau nu acționează din timp). AEB – ul poate detecta o potențială coliziune, evita sau mitiga efectele acestuia prin acționarea frânării.

 

 

 

 Lane departure warning (LDW)

Sistemul LDW - Sistem Avertizare la Părăsirea Benzii – avertizează șoferul în momentul în care acesta a depășit linia benzii fără a folosi indicatoarele, sau în cazul în care mașina nu-și păstreză direcția.
 
 
 
 
 
 
 
 Lane keeping assistance (LKA)
Sistemul LKA – Sistem Păstrarea Benzii – acționează volanul sau aplică presiune pe frâne în momentul în care mașina părăsește banda involuntar.
 
 
 
 
 
 
 
 

 Sistem de detecție a atenției și a oboselii

 Aceste sisteme evaluează starea de alertă a șoferului și trimit avertizări pentru necesitatea unei pauze.

 

 

 

 

 Informații despre limita de viteză

Sistemul SLI (Speed Limit Information) afișează limita de viteză pe traseul parcurs pe ecranul din bord. Aceste sisteme folosesc camere pentru a identifica semne de circulație și folosesc date despre limitele de viteză din sistemul de navigare. Multe sisteme SLI utilizează o combinație dintre cele două.

 

 

 

 Sistem de monitorizare a presiunii din roți

 Acest sistem (TPMS) monitorizează constant presiunea areului din rotile unei mașini și raportează aceste informații șoferului în timp real. De exemplu presiunea joasă din pneuri este foarte periculoasă, astfel sistemul activează un bec de avertizare în bord pentru a informa șoferul.

 

 

 

 

 Asistență inteligentă de viteză

 Sistemul ISA previne în mod activ depășirea limitei de viteză impusă pe traseul parcurs. Similar cu sistemul SLI, acesta folosește o combinație de camere și informații din baza de date a sistemului de navigare.

 

 

 

 

Concurența pozitivă pe piața auto a adus numeroase inovații din punct de vedere al siguranței pasagerilor. Dacă o coliziune este inevitabilă, sistemele active sunt capabile de a reduce impactul, astfel salvând vieți.